Friday 11 November 2011

Eper és Vér

Éppen Ilha Grande trópusi szigetén látogattuk meg a derék tűzoltókat, hogy legyenek szívesek, adjanak igazolást, hogy nem jókedvünkben nem tudtunk visszamenni időben az egyetemre (de erről majd egy másik posztban), mikor mondták, hogy ők adhatnak, ha kell, de tekintve, hogy az egyetemen éppen forradalom, lázadás és általános anarchia dúl, nem hiszik, hogy túl sok óráról maradtunk volna le...

Hogy mi és miért történt valójában, ahhoz először vissza kell zsalnunk az időben egészen 1964-ig, mikor Brazíliában katonai puccsal, egy új, diktatórikus rendszer vette át a hatalmat. Az új rendszer első teendői közt volt, hogy beküldte az USP-ra a policia militar-t és lelődözte a tarisznyás értelmiségiek egy jelentős hányadát. Ezt az egyetem eléggé nehezményezte, ezért mióta újfent demokrácia honol Brazíliában, jagelló be nem teheti a lábát az egyetem területére.

Ezt kihasználva persze, a campus a drogkereskedelem egyik védett sarka volt, bár ez a nyílt titok nem igazán zavart senkit. A baj akkor kezdődött, mikor pár hónapja lelőttek egy srácot a campuson, hogy elbugázzák a kocsiját. Ez felvetette a kérdést, hogy nem kéne-e nagyobb biztonság az egyetem körül, és a rektor behívta a policia federal-t (itt több rendőri szerv is működik, ők a leglightosabbak), hogy óvják a rendet. Az egyetem egyik fele már itt elkezdett fészkelődni, féltve az autonómiájukat és emlékezve a véres eseményekre. A rendőrségnek egyébként még ma is különösen agresszív módszerei vannak, akár egészen apró vétségekkel szemben is, ezzel igencsak legitimizálva a egyetemi polgárok aggályait.

Nem szaroznak...
De még ez is elment volna, míg nem a  múlt héten a kékek (mondjuk itt szürkék, de ez tök mindegy) elkaptak három diákot egy legényes adag fűvel, és bevarrták őket. Na ez már bebaszott a diákközösségnek (és nem egy tanárnak is), mert szerintük az egy dolog, hogy a zsernyákok bent lehetnek, hogy megvédjék őket, de ahhoz már nincs joguk, hogy letartóztatgassanak diákokat, akik az egyetem védelme alatt állnak. A rendőrök meg azt mondják, hogy vagy bent vannak, de akkor betartatják a törvényt, vagy mindenki elmehet a picsába.

70 oroszlánszívű filozófia hallgató erre bebarikádozta magát a rektori épületbe, ezzel napokra totál megbénítva az egyetem teljes adminisztrációját. A rektor egy idő után ezt megelégelte, és szólt a rendőrségnek, hogy vessenek be amit kell, de vakarják ki a rendbontókat...

2007-ben 60 napra barikádozták be magukat
Éppen egyik óráról a másikra sétáltam át, mikor láttam, hogy négy helikopter cirkál a rektorátus felett. Na, gondoltam, kezdődik a buli! Kíváncsi gyerek lévén, odasomfordáltam, hogy meglessem mi történik. A "Tropa de Choque" (a roham rendőr alakulat) éppen akkor kezdett el behatolni az épületbe vagy három irányból, míg körülöttük több tucat policia militar állt készenlétben. Mivel az egész az épületen belül zajlott, nem igazán láttam semmit, úgyhogy elmentem órára. Utólag hallottam, hogy nem volt túl nagy ellenállás, besontak a srácoknak néhány könnygázgránátot és vége volt az egésznek.


Hajnalban is volt valami, de nem tudok sokat...

Bár relatív erőszak nélkül sikerült levezényelni az akciót, a rengeteg felfegyverzett rendőr látványa egységbe kovácsolta az egyetemet, és jövőhétre strike-ot és tüntetéseket szerveznek (azt hiszem a távollétemben is volt egypár). Ha ez bekövetkezik, akkor ott leszek és megpróbálom dokumentálni az eseményeket...

1 comment:

  1. jajajajajajj, vigyazz azzal a documentacioval, latod velem is mi torten Mexicoban. Vigyazz magadra nagyon..

    ReplyDelete